رأی دیوان عدالت اداری به توقف موقت دریافت بهره مالکانه معادن، ضلع ششم را در سناریوی امید بخش بورس نمایان کرد.

بورس

همشهري پيش‌بيني كرد؛ پنج‌ضلعي رويدادهاي تازه در صنايع پتروشيمي، سيمان و پالايشگاه‌ها، دركنار اخبار مذاكرات هسته‌اي و تحولات بازار جهاني نفت، جهت منحني شاخص را در هفته جديد ترسيم خواهند كرد. در جريان مبادلات روز شنبه بورس تهران 4عامل از 5مولفه ذكر شده بر روند حركت بازار سهام مؤثر بود از يك سو سخنان رئيس‌جمهور ايالات متحده و نخست‌وزير بريتانيا در مخالفت با اعمال تحريم‌هاي جديد و لزوم پيگيري مذاكرات هسته‌اي اثر مثبتي بر روند حركت كلي بورس تهران برجاي گذاشت و از سوي ديگر اعلام نهايي شدن مصوبه اخير مجلس درباره نرخ خوراك پتروشيمي‌ها منحني قيمت سهام اين گروه را رو به صعود ترسيم كرد، افزايش چند دلاري قيمت جهاني نفت هم تأثير مثبتي بر بازار داشت ضمن اينكه سهام شركت‌هاي توليد‌كننده سيمان به خبر توقف توليد واكنش منفي نشان داد.

  • در انتظار معجزه

در نخستين روز هفته به‌رغم تمهيدات دولت و انتشار خبرهاي مثبت، همچنان سهامداران اين بازار نسبت به آينده نگران هستند. اين روزها بيشتر آن كساني به بورس مي‌آيند كه بر اثر ريزش‌هاي يك‌سال اخير ضررهاي هنگفت را تجربه كرده‌اند. ديروز هرچند شاخص بورس 334واحد افزايش يافت ولي در اين شرايط بسياري از سهامداران معتقدند اين نوع مثبت شدن بازار اثر موقتي دارد و نمي‌توان در بلندمدت به آن دلخوش كرد. با اين حال عده‌اي هم هستند كه از ديروز دوباره وارد بازار شده‌اند. آنها مي‌گويند قيمت‌ها به كف رسيده است و بايد از فرصت استفاده كرد اما اغلب غيرحرفه‌اي‌هاي بورس، در انتظار معجزه‌اند تا دوباره رشد مداوم شاخص بورس از سر گرفته شود.

  • بهره‌مالكانه معادن سنگ آهن

ديروز در شرايطي كه سرمايه‌گذاران به انتظار رفع ابهام از ضلع پنجم اين پيش‌بيني يعني رفع ابهام از سهام پالايشگاه‌ها نشسته بودند رأي ديوان عدالت اداري به توقف موقت دريافت بهره‌مالكانه معادن، ضلع ششمي را به سناريوي اميدبخش بورس اضافه كرد.
موضوع دريافت حق انتفاع يا بهره‌مالكانه 30درصدي معادن سنگ‌آهن اين روزها نقل محافل بازار سرمايه بوده و موجبات رويگرداني سرمايه‌گذاران را فراهم آورده است.

اين شركت‌ها از سال92 طبق مصوبه مجلس ملزم به پرداخت چنين هزينه سنگيني به دولت شده‌اند. اما ديروز اعلام شد ديوان عدالت اداري رأي مهمي در اين خصوص صادر كرده است و گفته مي‌شود ديوان عدالت اداري اخيراً به توقف موقت پرداخت بهره‌مالكانه از سوي شركت‌هاي چادرملو و گل‌گهر رأي داده است.

موضوع طرح دعوي توليد‌كنندگان سنگ‌آهن در مراجع قضايي به ماجراهاي رخ داده در اواسط دهه80 بازمي‌گردد، حال كه پس از سال‌ها پيگيري حقوقي، شركت‌هاي چادرملو و گل‌گهر در اجراي نظرات سهامداران و مجامع خود به‌دنبال استرداد مجدد پروانه بهره‌برداري از معادن هستند، به رأي مهمي از سوي شعبات 7 و 8 ديوان عدالت اداري دست‌يافته‌اند. اين رأي حاكي از آن است كه پرداخت بهره مالكانه (حق انتفاع) به‌صورت موقت به‌دليل رسيدگي به پرونده بازگشت پروانه بهره‌برداري به شركت‌هاي مذكور متوقف شود.

به اين ترتيب پس از آنكه ايميدرو چندين‌سال سنگ‌آهني‌ها و سهامداران آنها را تحت فشار قرار داد و با افت مداوم قيمت سهام اين شركت‌ها، موجب خسارات سنگين به آنان شده و عملاً توسعه صنعت جوان سنگ‌آهن در كشور را با اعمال چنين هزينه‌هايي با مخاطره مواجه كرد، رأي ديوان عدالت اداري مبني بر توقف پرداخت بهره‌مالكانه سرآغاز شكل‌گيري روزنه اميدي در اين صنعت به‌شمار مي‌رود تا جايي كه خبر صدور رأي مزبور موجي از خوشحالي و البته اميدواري را در جامعه سهامداري به‌وجود آورده است.

کد خبر 284464

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha